هنر.... سینما....تئاتر
آموزش مقدماتی طراحی و انیمیشن (قسمت اول)
......

درس اول: تهیه لوازم مورد نیاز برای طراحی
تعداد زیادی کاغذ کاهی و یا مانند آن را همیشه در هنگام طراحی به همراه داشته باشید
مداد HB-B۱- B۲- B۳- B۴- H۱ -H۲
B و بالاتر مدادهای پر رنگ هستند و اثر آنها زیادتر از مدادهای H- H۱ -H۲ است. مدادهای H کتر رنگ دارند یا کم رنگتر هستند.
فکر می کنم یک میز طراحی ساده هم شما لازم خواهید داشت. اگر امکان فراهم کردن آن را نداشتید از یک میز اداری معمولی هم می توانید استفاده کنید. اگر دسترسی به میز طراحی و انیمیشن را دارید این کار بسیار بهتر خواهد بود.
با یک مداد معمولی شروع به طراحی دایره های متعدد نمائید- کوچک بزرگ و یا به صورت تخم مرغ شکل - هر چه بیشتر باشد بهتر خواهد بود.
طراحی کاراکتر - Character Drawing
برای این کار اول از طراحی یک انسان کامل این کار را آغاز می نمائیم. یک انسان کامل را در صورت و حالت طبیعی آن، به صورت ۸ سر تقسیم می کنیم- اندازه قد به ۸ قسمت تقسیم می شود.
اسکلت ساده طراحی شده برای طرح اولیه که بعدها از آن بیشتر طراحی خواهیم کرد.
طراحی از حالات مختلف بدن در حالت ایستاده
طراحی های زیادی به صورت ساده از یک مدل چوبی متحرک و یا یک انسان باید انجام بدهید تا انجا که در مدت زمانی کم قادر باشید به صورت منطقی و با همان اندازه های گفته شده ۸ سر طول بدن یک انسان را طراحی نمائید. بعدها خودتان می توانید این اندازه ها را کوچکتر یا بزرگتر نمائید که بستگی به کاراکتر شما خواهد داشت.
به خاطر دارید که گفته شده بود دایره های مختلفی بدون استفاده از پرگار و با دست خالی طراحی کنید، به آن خاطر است که خشکی دست شما و یا به اصطلاح خودمانی ترس شما از طراحی ریخته شود. در مدت چند ثانیه باید قادر باشید سریع یک صفحه را پر از دوایر مختلف نمائید.






 
آموزش مقدماتی طراحی و انیمیشن (قسمت دوم)
.......

درس دوم:
اگر در خاطرتان باشد گفته بودم دایره های زیادی رادر آغاز طراحی خود و آموزش آن آغاز نمائید. ممکن است از خود بپرسید که چرا؟
علت این است که با ترسیم آن دایره ها و تمرین مداوم به مرور زمان حرکت و استقامت دست شما و توان طراحی تان بالا خواهد گرفت. شما باید قادر باشید با ترسیم کمترین خطوط و به صورت ساده طراحی یک کاراکتر و یا همان موضوع طراحی خود را آغاز نمائید. به عنوان مثال چند نمونه را در این جا من برای شما طراحی خواهم کرد. در آغاز طراحی و فراگیرگیری آن هرگز به سراغ فرم ها و اشکال پیچیده نروید از همان اول فرا گیرید که چطور کار خود را از یک طراحی ساده آغاز نمائید. به کارهای تان نظم و ترتیب بدهید. یک بخش آن طراحی ساده و کاراکتر و دیگری طراحی از انسان و یا در آینده از حیوانات Figure Drawing .
در آینده بیشتر توضیح خواهم داد تا همین جا و همین مرحله کافی است.
برای آغاز طراحی موضوع مورد نظر مانند لیوان و شیشه را در قسمت مناسبی از کاغذ و در اندازه مناسبی طراحی را با خلاصه دیدن موضوع یا شی مذبور آغاز می نمائیم. به عنوان مثال لیوان یا شیشه در کل اگر به آن توجه نمائیم مانند یک مستطیل ساده ای است که در قالب آن می توان لیوان ویا شیشه را طراحی نمود.
شما هم سعی نمائید اشیاء دیگری برای این کار پیدا نمائید.
این همان طراحی ساده ای است که گفته ام، چند دایره و دایره تخم مرغی شکل .
سعی کنید همه کارارکترها و طراحی ها خود را بصورت ساده طراحی نمائید.
در این طراحی کار به مرور زمان تمرین دارای شکل پیچیده تری شده است. اما ساده بودن طرح اولیه هیچ تغییری نکرده است.
به طرح مدادی و با مرکب مشکی به صورت جداگانه ، لطفا دقت کنید.






 
آموزش مقدماتی طراحی و انیمیشن (قسمت سوم)
.....

اجزاء صورت :
طراحی صورت:
یک دایره ترسیم کنید و سپس آن را به صورت تخم مرغی شکل یا همان لوزی درآورید.
به طراحی های نمونه مراجعه کنید و خطوط و محل قرار گرفتن چشم ها و بینی و گوش را خوب فرا بگیرید.
برای طراحی صورت از حالات مختلف لطفا به مجلات و یا تصاویری از حالات مختلف صورت که اغلب عکاسی شده است مراجعه کرده و از روی آنان و یا یک مدل انسان طراحی نمائید.
مرحله دیگر طراحی جداگانه اجزاء صورت است.
ابروها، چشم ها، بینی ، گوش و در حالات مختلف طراحی شود. مراجعه به کتاب های طراحی هم خوب است.
ابتدا خوب اندازه ها و استاندارد های طبیعی را فرا گرفته و سپس در مرحله بعد به طراحی کارتون خواهیم پرداخت. زیرا اگر پایه درست و طراحی صحیح از بدن و صورت انسان و یا حیوانات را فرانگرفته اید و یا آن را در حد مناسبی نمی دانید. بعدها در کار حرفه ای طراحی کارتون و انیمیشن با مشکل روبرو خواهید شد.
طراحی از انسان Figure Drawing
تعداد اندازه در طراحی بدن انسان به صورت استاندارد باید رعایت شود. مانند طول و قامت یک انسان کامل اندازه ۷.۵ یا ۸ سر است. که اگر بر روی هم قرار بگیرد اندازه قامت یک انسان کامل حواهد بود.
عرض شانه ها به اندازه سه سر است. مکانی که کف دستان بر روی ماهیچه ران قرار می گیرد و اندازه های دیگر که باید به یک کتاب طراحی بدن مراجعه کرد و از روی آن تمرین نمود.
در این مرحله مدتی طراحی انسان به صورت طبیعی و با اندازه های یاد شده را فرا بگیرید سپس به طراحی کارتون خواهیم پرداخت . کاراکتر شما و یا همان طراحی از انسان باید دارای خصوصیاتی از قبیل اینکه چگونه ایستاده است و چه تکیه گاهی دارد. آیا در حرکت است و یا حرکتی ندارد. نشسته است و یا در حالت سه بعدی پرسپکتیو قرار دارد. این کار نیازمند طراحی زیاد از روی مدل یک انسان و یا مدل چوبی آن است. مدل چوبی آن را می توانید از یک فروشگاه لوازم هنری تهیه کنید.






 
آموزش مقدماتی طراحی و انیمیشن (قسمت چهارم)
.......

حرکت
طراحی مدل یا همان Figure drawing را خوب فرا بگیرید تا بتوانید از تمامی حالات یک انسان چه در حال راه رفتن - نشستن - خوابیدن - رانندگی کردن - غذا خوردن و مانند آن طراحی کنید. حالات بدن که چگونه در پرسپکتیو قرار می گیرید را نیز فرا بگیرید.
اکنون سعی خواهیم کرد مدل فرا گرفته را با هم حرکتی داده و یا به اصلاح اولین قسمت فیلم انیمیشن کوتاه چند ثانیه ای خود را بسازیم.
اول از همه یک خط در قسمت پائین صفحه سفید طراحی خود بکشید. البته اگر دسترسی به میز نور و طراحی انیمیشن دارید، مشکل شما چندان زیاد نخواهد بود.

نمونه میز انیمیشن




در صورت عدم دسترسی، می توانید از کاغذهای که سه سوراخ در طرف قسمت بزرگتر کاغذ شده است که که نمونه آن را مشاهده می کنید، استفاده کنید، کاغذ انیمیشن از اندازه کاغذ معمولی مقداری بزرگتر است و سوراخ های آن نیز با کاغذ کلاسور معمولی که من برای راحتی کار شما از ان استفاده خواهم کرد، متفاوت می باشد.
این نمونه کاغذ معمولی است که همه شما قادر به خرید آن خواهید بود، چندان گران نیست و برای کار طراحی انیمیشن و آغاز کار بسیار مناسب است. (کاغذ کلاسور)
اکنون به این سه قسمت حرکت دایره توجه نمائید.
در قسمت اول در میان دو قسمت دوم و سوم یک دایره از زمین به آرامی بلند می شود و به آرامی بر روی زمین یا همان خط راهنما قرار می گیرد. حرکت های معمولی به نظر می رسد.
اگر تک تک طراحی شود و فیلم گرفته شود، خواهید دید که حرکتی ساده را نشان خواهد داد.
در قسمت دوم حرکت سریعتر شده و چند طراحی حذف گردیده است. دایره با شتاب از زمین برخواسته و در قسمت دوم و سوم خود به آرامی بر روی خط حرکت می کند.
در قسمت سوم در پائین صفحه آرام حرکت کرده، به ارامی به طرف بالا می رود باز می گردد و به راه خود ادامه می دهد.
برای قسمت اول می توان راه رفتن معمولی را مثال زد. و برای قسمت دوم ناگهان حمله کردن و سپس آرام گرفتن مانند یگ گربه که ناگهان پرش می کند و سپس آرام به حرکت خود ادامه می دهد. برای قسمت سوم فکر کنید یک هواپیما به ارامی از زمین بلند می شود و سپس به زمین باز می گردد. البته هواپیما در قسمت دیگر جهش دیگری ندارد که یک توپ در دفعات برخورد با زمین خواهد داشت. اکنون شما هر حرکت و تصویر را در روی یک کاغذ طراحی کرده و اگر از آنان تک فرم گرفته و در کنار هم قرار دهید خواهید دید که تصویر شما حرکت می کند.




آموزش مقدماتی طراحی و انیمیشن (قسمت پنجم)
........

رنگ آمیزی
اگر روش ساده کردن در طراحی را یاد بگیرید در مدت چند ثانیه کاراکتر خود را طراحی خواهید کرد - اسکلت اولیه - با استفاده از روشی که در رابطه با همان طراحی از مدل یاد گرفته اید.
کافی است. اندازه ها را بزرگتر و یا کوچکتر نمائید تا به قول خودمان کارتونی شود. این همان تمرینی است که برای سوپرمن و طراحی Superhero می توانید از آن استفاده کنید .
در این طرح من با گرفتن طراحی حالت و figure ، قسمت سر را با یک سر کارتونی مانند عوض کرده ام یعنی تا حدودی همان طراحی معمولی از مدل را نزدیک به طراحی کارتونی آورده ام.
خطی که صورت را به دو قسمت تقسیم کرده و مسیر و مکان بینی و چشم ها را نشان می دهد.
برای آنکه یک دایره را به حالت کره مانند و مثل جمجمه یا همان سر تبدیل کنیم خطوط راهنمای محل چشم و بینی ها و گوش ها را در آن مشخص می کنیم.
با ترسیم یک لوزی خیلی ساده هم می توان طراحی از صورت را آغاز کرد.
چگونگی کار با خطوط راهنما در طراحی صورت و کارتون بیشتر کمک خواهد کرد تا جهت نگاه و محل قرار دادن چشم ها و گوش ها و بینی و لب با آن مشخص گردد.
استوانه ها کار موقت و محل عضلات و فرم و شکل کلی در دست و پا را انجام می دهد سپس با کمک آنان می توان جزئیات عضلات و لباس را به مدل اضافه کرد.
طراحی برای کتاب کودکان به طراحی شما برای کارتون و انیمیشن کمک زیادی خواهد کرد.
۱- طراحی اولیه بر روی یک کاغذ معمولی
۲- پس از طراحی اولیه و برطرف کردن ایرادها و کامل شدن آن نوبت به انتقال آن به کاغذ دیگری است که معمولا از کاغذ معمولی ضخیم تر و با استقامت تر است.
۳- سپس مرکبی کردن با قلم ۳ جوهری
۴- رنگ آمیزی کردن با کامپیوتر یا با دست
اگر با دست رنگ آمیزی می نمائید، بهتر است ابتدا رنگ بزنید و سپس با قلم مرکبی اطراف آن را ببندید. به نمونه نگاه کنید.
در ایران یک مجله خوب برای فراگیری کارتون / کاریکاتور وجود دارد و آن کیهان کاریکاتور است، این مجله را مطالعه نمائید. دیگر آنکه دیدم هنوز طراحی را بعضی از هنرمندان عزیز به خوبی نمی دانند در کار رنگ آمیزی و یا همان مثل معروف گنجشک را بجای قناری فروختن.
لطفا تا طراحی شما در سطح مطلوبی قرار نگرفته است خود را با رنگ مشغول نکنید. چرا که آنزمان از تمرین طراحی خواهد زد و به کار رنگ آمیزی خواهد پرداخت، آنوقت به آرامی یک نقش خواهد شد تا یک طرح کارتونی.
لطفا از هر طرح کارتونی که دوست دارید طراحی کنید.
اینجا نه راز و نه جادو و نه استعداد زیادی لازم است تنها پشتکار و تمرین زیاد و مطالعه لازم است.
و یا یک انیماتور خوب خواهید شد.








آموزش مقدماتی طراحی و انیمیشن (قسمت ششم)
..........

محل قرار گرفتن کاراکتر و حالات صورت و بدن در کارتون
تا آنجا گفته شد که طراحی بصورت عادی از فیگور انسان را خوب فرا گرفته و سپس اقدام به درهم ریختن مدل و کاراکتر خود به صورت کارتونی نمائید. یعنی اینکه شما قادر هستید مثلا یک انسان را در حالت (مانند تصویر) طراحی نمائید. سپس برای آنکه تصویر شما در نظر خواننده نشریه و یا بیننده کارتون شما بهتر شود . تغییراتی در آن خواهید داد مانند صورت و یا بزرگ و کوچک کردن اندام کاراکتر.
اما باز همه ماجرا در طراحی کارتون نیست. فرض می کنم شما خیلی خوب طراحی کردن را می دانید و حتی پرسپکتیو را نیز آموخته اید. اما آیا این سئوال به وجود نمی آید که از کجا شروع کنید و کاراکتر خود را در کجای تصویر و داخل کادر و صفحه قرار دهید. اگر طراح ماهری هم باشید و ندانید که چگونه صفحه طراحی خود را به قولی تقسیم بندی کنید باز کار شما دارای ایراد است. در تصویر اول من کاراکتر را در وسط و در مقابل دید شما قرار دادم این نشان دهنده آن است که بیننده تصویر من می تواند کاراکتر و طراحی من را خوب مشاهده کرده و من بهترین بهره و اثر را بر روی ببیننده خود گذاشته ام. این درست مثل ساختن انیمیشن و کارتون هم است.
اگر شما مرتب کارتونی را تماشا کنید که حالات و تصاویر آن مهیج نیست و صفحه بندی و کاراکتر خوبی ندارد، آن کاراکتر خسته کننده است و آن انیمیشن خوب نیست. بهترین نوع این تقسیم بندی را در فیلم های کارتون والت دیسنی خواهید دید. در هر چند ثانیه برای جذاب شدن کارتون تصویر را، انیمیشن را در حالات مختلف نشان می دهند. این نکته برای سازندگان فیلم انیمیشن بسیار مهم است در ساخت و پرداخت داستان انیمیشن Story board همان طراحی هایی که در اول ساخت انیمیشن طراحی می شود تا از روی آن داستان انیمیشن ساخته شود. به هر حال چند نمونه به این طراحی ها اضافه خواهم کرد و خودتان متوجه خواهید شد طراحی را از کجای صفحه آغاز کنید و بهترین نقطه دید برای طراحی و کاراکتر شما در کجاست. به این تصویر نگاه کنید . کدام بهتر است این تصویر یا تصویر بالایی.
یک امر مهم دیگر در طراحی آن است که کاراکتر شما چه رفتار و حالتی دارد - شاداب است یا ناراحت و یا غمگین و غیره.
لطفا این نکته توجه داشته باشید و از اینگونه طراحی ها نیز تمرین داشته باشید.
حالت های صورت و حالت های بدن در کاراکتر

دوباره از اول یاد آوری:
۱- طراحی دایره برای گرم شدن دست
۲- طراحی فیگور و مراحل آن، اندازه و طراحی کردن انسان زن و مرد در حالات مختلف در حرکت. در حال نشستن، غذا خوردن. باید طراحی فیگور کامل شود تا به قسمت بعد رفت.
۳- طراحی از حیوانات، حالت عادی و سپس کارتونی آن و طراحی از لوازم مانند میز ، لیوان، ماشین و خلاصه اشیا اطرافمان.
۴- تبدیل کردن فیگور طراحی به کارتونی آن ( طراحی بیشتر از کارتون ها و کتابهای کمیک استریپ).
۵- آشنا شدن با مراحل ساخت انیمیشن و لوازم آن. دوربین، استوری بورد، کلیدهای بینابینی، طراحی، تصویر پس زمینه، مرکبی کردن، رنگ آمیزی کردن، زمان و .....
طول کامل دو سر و نیم برای این کاراکتر
اندازه یک کاراکتر در کارتون نباید کم و زیاد شود اگر طول قد آن مثلا دو سر و نیم است باید همان را حفظ کرد. برای همین خطوط راهنما را ترسیم می کنیم .
در حالات مختلف کاراکتر را طراحی کنید.






آموزش مقدماتی طراحی و انیمیشن (قسمت هفتم)
.............

متحرک سازی:
در مورد ساخت انیمیشن توضیحی نخواهیم داد چرا که بسیار طولانی است و فقط بحث کوتاهی از طراحی کارتون و انیمیشن، فقط در باره صفحه پشتی یا همان بک گراند که توسط یک یا چند نفر طراح رنگ آمیزی می شود .
افراد بسیار زیادی در ساخت یک فیلم انیمیشن شرکت دارند.
طرحی که ممکن است بر روی طلق شیشه ای پس از تکمیل شدن اجرا شود و متحرک است.
در بحث طراحی و نقاشی بک گراند ، یک طرح اولیه است و سپس رنگ آمیزی می شود تا کاراکترهای انیمیشن بر روی آن حرکت کنند به عنوان مثال تصویر اولی که رنگی است ثابت و در عقب قرار دارد و این طرح مدادی که بعدها کامل تر می شود و به عنوان کاراکترهای که در انیمیشن بر روی همان صفحه پلاستیکی - طلق حرکت خواهند کرد.
یک طلق برای بدن که ثابت است و طلق دیگر برای حرکت دادن قسمت هایی که لازم است حرکت کند و البته یک راند ثابت در پشت همه اینها حرکت دادن در انیمیشن و یک فرم ، میان هر حرکت حرکتی دیگر اگر لازم باشد، طراحی می شود. تعداد مورد نیاز در یک صحنه بستگی به تندی و یا سرعت حرکت دارد.
بعضی وقت ها لازم است که حرکت میان دو نقطه و طرح اول و آخر سریعتر و ارامتر انجام گیرد، سپس در هر قسمت تعداد طراحی ها را زیادتر کرد، تا سریعتر شود و یا کمتر در قسمت دیگر تا سرعت کاراکتر سریعتر یک تضاد است.
کمتر طراحی کردن = سرعت بیشتر
بیشتر طراحی کردن = آرامتر حرکت کردن
به این صفحه و حرکت پاندول مانند نگاه کنید .
مابین نقطه ۱ و ۹ در وسط حرکت وسطی را اضافه می کنیم و سپس مابین هر قسمت حرکات دیگر را.
اکنون به تصویر صورت این آدمک نگاه کنید. در انیمیشن ما حرکات معمولی یا Nature داریم البته گاهی هم حرکات حالت طبیعی ندارد و یا با سرعت زیاد و کم است. سرعت یک اتومبیل - یا حرکت یک حلزون مانند هم نیست.
خوب به تصاویر صورت مدل نگاه کنید و ما بین دو Key طراحی اول و آخر را مشاهده کنید. آن خطوطی که بصورت ------- شیار دار است همان خطوط راهنما است برای مکان چشم ها و بینی و گوش و مانند آن.
پس از چند نمونه طراحی و حرکت دادن کاراکتر خود شما نیاز دارید که مابین دو کلید طراحی اول و آخر آن طراحی های دیگر را اضافه کنید تا حرکت دلخواه خودتان را در انیمیشن داشته باشید. لطفا به دو دایره A و C نگاه کنید مابین نقطه A و C نقطه B خواهد بود.
اکنون دو نقطه را مثلا ۱ و ۱۰ می نامیم و مابین ۱ و ۹ ما نیازمند اعداد و طراحی های دیگری هستیم. یعنی اول وسط و طرح مابین ۱ و ۹ را انتخاب می کنیم و سپس مابین ۱ و ۵ و ۵ و ۹ در تصویر نمونه آن به سادگی نشان داده شده است.
در ادامه بحث حرکت کردن و حرکت دادن در انیمیشن مابین طرح اول و طرح آخر ما می بایست چند طرح دیگر هم داشته باشیم. به تصویر نگاه کنید. ۱-۵-۹ از شماره یک آغاز می شود که استارت نام دارد و به نقطه پایان ۹ ختم می یابد و از همان نقطه دوباره تکرار راه رفتن مابین و آن محلی است که کاراکتر از آن عبور می کند، ساکن نیست.

Passing Position:
در این مرحله نقطه ۵ که آن را Passing Position می نامند، کاراکتر از قامت بلندتری برخوردار خواهد بود. این نکته هم مهم است که کاراکتر به هنگام راه رفتن در حال نوسان طبیعی خود باشد. سپس پس از پیدا کردن نقطه ۵ نوبت به مابین ۵ و ۵-۱ و ۹ خواهد بود که طراحی خواهد شد.
خط نقطه چینی که که از بالای پاها عبور می کند در تصویر نشان دهنده نوسان و راه رفتن و تفاوت آن است. همه در یک سطح نیست. همچنین تعادل در راه رفتن.

راه رفتن از جلو:
نسبت به خط افق و یا مکان آن در پرسپکتیو در عقب و امتداد آن حرکت راه رفتن در نقطه چین ها به شماره ۱ تا ۹ دقت شود که چطور از عقب به جلو یک پا در حال حرکت است نسبت به خط افق و پرسپکتیو آن.
یا آن تکه سنگ که بر روی زمین که چطور به آن نزدیک می شود و از آن عبور می کند برای این کار شما نیازمند یک طرح پس زمینه یا Background هستید.
به طرح پرسپکتیو چندین ستون که تا عقب رفته و کوچک می شود توجه کنید. خط آبی که در قسمت اول اشتباه است برای مابین حرکت ۱ تا ۹ مکان ۵ و در قسمت دیگر که با خطوط شیاردار و ضربدر نشان داده شده است
درست آن است. یعنی مابین ۱ و ۹ می شود کمی نزدیکتر به نقطه آغاز حرکت. یعنی نقطه ۵ مابین ۱ و ۹ نیست کمی به نقطه ۱ نزدیکتر است.
بک گراند و افکت ها هم در انیمیشن خیلی مهم است که توسط هنرمندان دیگر انجام می گردد، بوسیله کامپیوتر یا اضافه کردن طلق شیشه ای به کاراکتر یا بک گراند ، بستگی به نوع آن دارد.
به هر حال این پایان دروس یا خلاصه طراحی انیمیشن بود .
و این را هم بدانید که برای ساخت فیلم انیمیشن تعداد زیادی هنرمند لازم است تا بر روی آن کار کنند، این کار گروهی و غالبا پر هزینه است. اما با یک دوربین ساده ۸ یا ۱۶ میلیمتری و مقداری ذوق داشتن هم می توانیدانیمیشن های ساده بسازید، در رابطه با زمان بندی و زمان و هزینه و همچنین صدا گذاری بهتر است از منابع دیگری استفاده یا کمک بگیرید.








 
 
 
 
+ نوشته شده در  دوشنبه 1390/01/29ساعت 17:14  توسط حسن کریم نژاد  |